طب صالحین

فَلیَنظُرِ الإنسانُ إلی طَعَامِهِ- پس باید انسان به طعام خود دقت کند.

طب صالحین

فَلیَنظُرِ الإنسانُ إلی طَعَامِهِ- پس باید انسان به طعام خود دقت کند.

مشخصات بلاگ

انسان فقط بدن محسوس نیست بلکه دارای مراتب مجرد(نفس) نیز هست.
بین بدن و نفس رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
بدن میتواند روی نفس اثر بگذارد.
نفس میتواند روی بدن اثر بگذارد.
رابط و واسط بین بدن و نفس روح است.
طبیب جسم نمیتوانند بی اطلاع از اخلاق باشد.
استاد اخلاق نمیتواند بی اطلاع از طب بدن باشد.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

غذایی که می خوریم، باید مراحل متعددی را طی کند تا جزو بدن شود یا به انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیتهای بدن تبدیل شود.

انجام هریک از این مراحل زمانگیر و طاقت فرساست. بنابرین  در طول دستگاه گوارش، صفی از کارها ردیف میشود که باید روی غذا انجام شود. این صفها، پروسه ها(فرایندها) ی متعددی را ایجاد میکند که برای اجزای مختلف غذا و انواع مقاصد انرژی، گوناگونی سرسام آوری دارند...

هرگاه انسان، پیش از به مقصد رسیدن یک غذا، مجددا آن غذا را مصرف کند، خطر عدم پذیرش یا عدم هضم یا عدم جذب آن غذای تکراری وجود دارد. و هرچقدر این تکرار نزدیکتر و پرتعدادتر باشد، عدم پذیرش بیشتر خواهد شد.

حال اگر غذای خورده شده، پذیرفته نشود، چه دفع بشود چه دفع نشود چه هضم بشود چه نشود، چه جذب بشود چه نشود، وبال و گردنگیر بدن می شود. نیرو ها و انرژی های بدن را بیهوده مصرف میکند و روح را تحلیل و جان را خسته میکند.

در دانش طب میگویند، از اول غذا خوردن تا رسیدن آن به مقصد(تبدیل به انرژی یا بدن)، 30 ساعت طول میکشد.

مثلا وقتی شما برنج میخورید، خوردن و هضم های چهارگانه و جذب و تولید بافت و انرژی تا 30 ساعت طول می کشد. اگر شما در فاصله کمتر از 30 ساعت مجددا برنج بخورید، خطر عدم پذیرش آن توسط بدن وجود دارد. ماندن آن برنج در صف گوارش، آنهم در آن فضای حرارت و رطوبت داخل بدن، منجر به خراب شدن آن میشود.

اگر بدن قوی باشد بلافاصله این برنج اضافی را از طریقهای ممکن مثل مدفوع دفع میکند. اما اگر دافعه او قوی نباشد این برنج  وعده دوم، شروع به فاسد شدن میکند. و مثلا قند خون را بالا نگه میدارد.

این قاعده به ما میگوید:

برای خوردن یک ماده غذایی یکسان، 30 ساعت صبر کنید. مثلا اگر امشب برنج خوردید، فردا ظهر و فردا شب دیگر برنج نخورید. و اگر امروز ظهر برنج خوردید، امشب و فردا ظهر دیگر برنج نخورید. 30 ساعت حدود 4 تا 8ساعت میشود یعنی 4 وعده غذایی.

البته اگر بخواهیم ضریب جذب غذای خورده شده را اضافه کنیم بهتر است بین صف اول و صف دوم یک الی دو صف فاصله بگذاریم. مثلا اگر امروز ظهر گوشت خوردیم، زودتر از سه روز دیگر گوشت نخوریم.

با رعایت این قاعده میزان جذب و تلاش بدن برای هضم حداکثری غذا، آرام آرام زیاد میشود. آنقدر زیاد میشود که شما میتوانید با مقدار کمی مواد غذایی همین بدن امروزی وهمین انرژی امروزی را تامین کنید.

با رعایت نکردن این قاعده، قوه شهویه و قوه غضبیه و قوه واهمه همگی تحریک میشوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی